Telefon1  797 412 747

    Email  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Blog

wystawianie świadectw pracy

Zasady wystawiania świadectw pracy

Pracodawca ma obowiązek wystawienia świadectwa pracy z chwilą zakończenia współpracy z pracownikiem na podstawie umowy o pracę. Należy pamiętać o terminach oraz o obowiązkowych elementach, jakie powinny się znaleźć w dokumencie. Dowiedz się, jak nie popełnić błędu podczas wystawiania świadectwa pracy!

Czytaj więcej...

listy z płacami

Jak sporządzać listy płac?

Lista płac to zestawienie,  które ułatwia pracodawcom prawidłowo wypełnić deklaracje podatkowe oraz dokumentację ubezpieczeniową. Jest ona potwierdzeniem wypłacenia zatrudnionym na podstawie umowy o pracę wynagrodzeń. Wytyczne dotyczące jej sporządzenia są zawarte w przepisach prawa pracy. Jak ją zatem przygotować?

Czytaj więcej...

Mały zus

Kto może korzystać z tzw. małego ZUS-u?

Mały ZUS to możliwość opłacania obniżonych składek na ubezpieczenia społeczne. Są one obliczane w sposób proporcjonalny do dochodu przedsiębiorcy, uzyskiwanego z działalności gospodarczej. By jednak skorzystać z preferencyjnych warunków, trzeba spełnić pewne wymagania. Sprawdź, jakie!

Czytaj więcej...

Podatek vat

Kiedy przedsiębiorca staje się płatnikiem VAT?

O tym, czym jest podatek VAT, wie chyba każdy. Wątpliwości budzi jednak to, kto w zasadzie ma obowiązek uiszczania owej daniny. Sprawdź!

Czytaj więcej...

mężczyzna dokonuje obliczeń na kalkulatorze

Rozliczanie ryczałtu ewidencjonowanego - jak to robić?

Ryczałt od dochodów ewidencjonowanych jest uproszczoną formą rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych. Stawka podatku, z jakiej będziemy korzystać, ustalona zostanie na podstawie rodzaju prowadzonej działalności, z kolei dokładna wysokość będzie zależeć od przychodów, jakie osiągnęliśmy. O istotne nie pomniejsza się ich o poniesione koszty – jest to właśnie szczególna cecha wyróżniająca tę opcję.

Czytaj więcej...

dokumenty podatkowe

Czym jest karta podatkowa?

Karta podatkowa jest najprostszą form opodatkowania firmy. Przedsiębiorca nie musi prowadzić rachunkowości, ponieważ zawsze płaci taki sam podatek, niezależnie od dochodów.

Czytaj więcej...

bilans

Sporządzanie bilansów miesięcznych w teorii i praktyce

Bilans to zestawienie aktywów i pasywów na początku i na końcu danego okresu sprawozdawczego. Może być to więc zarówno rok, mówimy wtedy o bilansie rocznym, jak i miesiąc, gdy mamy do czynienia z bilansem miesięcznym. Bilanse sporządzane są przez podmioty prowadzące księgowość na zasadzie pełnej rachunkowości. W bilansach znajdziemy składniki majątkowe firmy i jej źródła finansowania, innymi słowy – jest to przedstawienie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej...

księgowość

Jak prowadzić księgowość na jednoosobowej działalności gospodarczej?

Jednoosobowe firmy prowadzą zwykle uproszczoną formę księgowości, zwaną też małą księgowością. Z urzędami skarbowymi rozliczają się na podstawie ryczałtu albo Księgi Przychodów i Rozchodów. Księga ta nie jest na szczęście niczym skomplikowanym, a jej prowadzenie opiera się na ewidencjonowaniu faktur i rachunków dokumentujących sprzedaż towarów lub usług oraz firmowych wydatków. Mogą jednak dojść do tego kolejne formalności. Przede wszystkim ewidencja VAT, jeśli przedsiębiorca jest płatnikiem tego podatku, a także ewidencja wykorzystywania prywatnego samochodu w firmie, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Czytaj więcej...

podatki

Jakie zmiany podatkowe zamierza wprowadzić Polski Ład?

Polski Ład to obejmujący niezwykle wiele zagadnień plan gospodarczy – zaproponowany przez rząd zestaw działań mających na celu, mówiąc krótko, ogólne poprawienie sytuacji ekonomicznej kraju i jego obywateli. Zakłada dofinansowanie służby zdrowia, mieszkań, emerytur, a także tworzenie nowych miejsc pracy. Do kluczowych zmian należy reforma systemu opodatkowania. O podatkowych nowościach planowych w ramach Polskiego Ładu więcej w tym akapitach poniżej.

Czytaj więcej...

księgowość

Czym się różni księgowość pełna od uproszczonej?

Obowiązki sprawozdawcze nakładane są na podmioty gospodarcze przede wszystkim w celu należytego rozliczenia podatku dochodowego. Ze względu na formalne wymagania nałożone przez stosunkowo skomplikowane przepisy prawa regulujące tę materię, czasochłonność tych działań oraz ewentualne kary finansowe w przypadku niepoprawnego prowadzenia księgowości zdecydowana większość przedsiębiorców decyduje się na outsourcing tych obowiązków. Część z nich staje wtedy przed wyborem pomiędzy księgowością pełną i księgowością uproszczoną.

Czytaj więcej...