Telefon1  797 412 747

    Email  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Czym się różni księgowość pełna od uproszczonej?

Obowiązki sprawozdawcze nakładane są na podmioty gospodarcze przede wszystkim w celu należytego rozliczenia podatku dochodowego. Ze względu na formalne wymagania nałożone przez stosunkowo skomplikowane przepisy prawa regulujące tę materię, czasochłonność tych działań oraz ewentualne kary finansowe w przypadku niepoprawnego prowadzenia księgowości zdecydowana większość przedsiębiorców decyduje się na outsourcing tych obowiązków. Część z nich staje wtedy przed wyborem pomiędzy księgowością pełną i księgowością uproszczoną.

 

Różnice pomiędzy księgowością uproszczoną i księgowością pełną

Tak jak uproszczona księgowość co do zasady może być prowadzona samodzielnie, księgowość pełna niemal zawsze pozostaje zlecana profesjonalnym biurom rachunkowym. Różnice pomiędzy księgowością pełną i uproszczoną są następujące:

  • księgowość uproszczona prowadzona jest na podstawie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów, ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych lub kart podatkowej, podczas gdy księgowość pełna prowadzona jest na podstawie ksiąg handlowych – księgi głównej i ksiąg pomocniczych, a także wykazu aktywów i pasywów oraz zestawienia obrotów i sald;
  • tylko mali i średni przedsiębiorcy mogą prowadzić księgowość w uproszczonej formie, a z kolei niektóre podmioty, takie jak spółki kapitałowe, cywilne i osobowe oraz przedsiębiorstwa generujące rocznie więcej niż 2 mln euro muszą prowadzić księgowość pełną;
  • obie formy regulują odrębne przepisy;
  • księgowość pełna kosztem skomplikowania ułatwia szczegółową analizę gospodarczej kondycji podmiotu, natomiast księgowość uproszczona jest łatwiejsza i tańsza.

Słowem, pełna księgowość po prostu pełniej pokazuje stan, w jakim znajduje się działalność. To z kolei ułatwia rozrachunki, także z kontrahentami. Jednocześnie prowadzenie księgowości uproszczonej co do zasady generuje mniejsze koszty, gdyż księgowość pełna wymaga większego nakładu czasu pracy, ale także głębszej znajomości przepisów – to znaczy wykwalifikowanego i doświadczonego księgowego.