Telefon1  797 412 747

    Email  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jak sporządzać listy płac?

Lista płac to zestawienie,  które ułatwia pracodawcom prawidłowo wypełnić deklaracje podatkowe oraz dokumentację ubezpieczeniową. Jest ona potwierdzeniem wypłacenia zatrudnionym na podstawie umowy o pracę wynagrodzeń. Wytyczne dotyczące jej sporządzenia są zawarte w przepisach prawa pracy. Jak ją zatem przygotować?

 

Podstawowe elementy listy płac

Lista płac obejmuje wiele elementów, które są obliczane przez kadrową lub księgową. Zwykle umieszcza się na niej takie informacje jak:

  • nazwa przedsiębiorstwa,
  • okres, za który wystawiona jest lista płac,
  • imię i nazwisko osoby zatrudnionej,
  • data wypłacenia wynagrodzenia,
  • numer lub nazwa listy płac,
  • podpisy sporządzającego listę,
  • wysokość wynagrodzenia i jego składniki, np. premie i prowizje, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, obliczone składki, koszt uzyskania przychodu, zaliczkę na podatek dochodowy, kwotę wolną od podatku, wysokość wynagrodzenia netto.

Jeśli nie wiesz, jak sporządzić ten dokument, zwróć się do nas. Nasza firma, zlokalizowana w Warszawie, przygotuje dla Twojej firmy miesięczne listy płac. Zapraszamy!

 

Co jest potrzebne do opracowania listy płac?

Lista płac jest przygotowywana na podstawie ewidencji czasu pracy, a także zestawienie dodatkowych elementów wynagrodzenia. Przydatna jest również umowa o pracę, lista obecności, oświadczenie PIT-2, świadectwa pracy z wcześniejszych miejsc pracy. By przygotować listę płac, trzeba określić rodzaj zatrudnienia danej osoby, składniki jej wynagrodzenia, a także wymiar czasu pracy.

Obecnie na ogół opracowuje się ją w formie elektronicznej, w specjalnym programie. Zawiera on odpowiednie tabele, w których znajdują się wyznaczone komórki do wpisania danych liczbowych. Dzięki programowi proces ten jest sprawny i nie zajmuje dużo czasu.